top of page

DROMEN VAN EEN DOKTER

Alle blogposts, tips en favorieten op een rij.

Post: Welkom

Een week in mijn leven - Algarve

Na maanden er naar uit gekeken te hebben, was het eindelijk zo ver. Voor het eerst sinds het uitbreken van de pandemie stapte ik weer in het vliegtuig. Een welverdiende vakantie na alle drukke weken in het ziekenhuis. Het was tijd om de mooie Portugese kust te gaan ontdekken en te genieten van alle rust en vrijheid. In deze nieuwe blogpost neem ik jullie mee in deze fijne week aan de Portugese kust.

Nadat we op het vliegveld de lange rijen bij de douane overleefd hadden en een fijne vlucht hadden gehad, was het zaterdagmiddag tijd om Faro te gaan ontdekken. Met prachtige bomen vol met bloemen en sinaasappelbomen op elke hoek van de straat, is het oude centrum van Faro een prachtige plek. De zon scheen, er hing een gemoedelijke sfeer en er waren genoeg gezellige restaurantjes te vinden.

Zondag hadden we besloten om de kust met kleine eilandjes voor Faro te gaan ontdekken. Een kleine snelle boot bracht ons binnen mum van tijd naar de leukste eilandjes met mini dorpjes, schattige winkeltjes en prachtige stranden met helderblauw water. De ideale plek om de hele dag te zwemmen, een boek te lezen en spelletjes te spelen.

Van tevoren hadden we een auto gehuurd, zodat we naast Faro ook de rest van de kust van de Algarve zouden kunnen ontdekken. Maandagochtend belandden we in Lagos, uiteindelijk mijn favoriete stad van de Algarve. Er hangt een gezellige sfeer en zowel binnen als buiten de stad is er genoeg te beleven en te zien. Na een lekkere lunch en verse lokale sinaasappelsap was het tijd om Ponta da Piedade te gaan ontdekken. Een prachtige plek op loopafstand van het centrum van Lagos met een adembenemend uitzicht, prachtige kliffen en turquoise water. Een plek waar je niet uitgekeken raakt en je uren kunt vermaken op de mooiste uitkijkpunten. ‘s Avonds besloten we om bij een lokale supermarkt eten te halen en dit bij Cabo de Sao Vincente, iets voorbij Sagres, op te eten. Een plek waar je van grote hoogte zicht hebt op de zee, zo ver als je kunt kijken. Hier waren we getuigen van een prachtige zonsondergang, wat mooie plaatjes opleverde.

Dinsdag hadden we in Lagos een kajak tour geboekt om Ponta de Piedade ook vanaf het water te kunnen bekijken. We bezochten de mooiste grotten en kwamen langs kleine onbekende strandjes waar we een tussenstop maakten om een duik te kunnen nemen in het helderblauwe water. Die avond aten we in Lagos en wandelden we door de gezellige straatjes vol met muziek.

Woensdagochtend stond er nog een kajak tocht op de planning. In alle vroegte stapten we op het strand van Bengail in een kajak om de Benagil grotten te ontdekken. Een plek waar je enkel vanaf het water kunt komen. Ook hier waren de kliffen indrukwekkend en de grotten waar de ochtendzon naar binnen scheen prachtig. Vlak naast Bengail ligt Praia da Marinha, een van de mooiste stranden van Europa. Hier zochten we een fijne plek uit en brachten we de rest van de middag door in het water. We snorkelden in het heldere water en zwommen naar de grotten. Tot laat in de middag speelden we spelletjes op deze fijne plek en besloten om hier de volgende ochtend weer terug te komen.

Donderdag werd ik wakker met het nieuws dat ik mijn minor acute geneeskunde met ruim een 8 heb gehaald. Een hele fijne afsluiting van deze bijzondere en leerzame weken in het ziekenhuis. Met het uitzicht op Praia da Marinha proostte ik (met alcoholvrije champagne natuurlijk) op dit resultaat en daarmee het definitieve einde van mijn bachelor geneeskunde. We genoten wederom van het heerlijke water, de fijne sfeer en het strand. Deze fijne dag sloten we af met een lekker etentje bij een strandtent in Lagos met het mooiste uitzicht over zee.

Vrijdag was onze laatste dag in de Algarve, dus besloten we nadat we de huurauto ’s ochtends teruggebracht hadden, dat we deze warme dag graag wilden zwemmen en lekker wilden ontspannen. We vonden een mooie rooftopbar met zwembad en heerlijke loungeplekken. Hier brachten we onze middag door in het zwembad, met het spelen van spelletjes en lezen van boeken, tot de zon onderging. Na een laatste etentje in de haven van Faro, zat deze heerlijke week er weer op.

Volledig opgeladen met nieuwe energie en een hart vol mooie herinneringen vlogen we zaterdagochtend weer terug naar Nederland.